dinsdag 21 september 2010

In geval van nood

Drie jaar geleden viel zoonlief keihard op de keukenvloer. Resultaat: tanden door boven- en onderlip, tong en overal bloed. Ik was niet thuis en manlief raakte in paniek. Het nummer van de dokter kon hij niet vinden, hij was mijn mobiele nummer spontaan vergeten en ook het nummer van de dokterswacht kende hij niet. Gelukkig viel het achteraf allemaal mee, maar de volgende dag meldde manlief zich direct aan voor een cursus kinder-EHBO bij de thuiszorg. Nu weet hij wat hij moet doen en kan de ernst van de situatie beter inschatten.En dat was handig, want prompt viel het buurjongetje een paar weken later bij ons van de trap. Gelukkig liep ook dat goed af (op mijn bijna-hartstilstand na), maar sindsdien mag niemand meer op sokken de trap op.

In geval van nood is een lijstje met belangrijke telefoonnummers altijd handig. Hier kun je er eentje downloaden in PDF. Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief van Iedereen EHBO (de maker van deze lijst) krijg je nu ook nog gratis een doosje waterbestendige pleisters, die je op kunt halen bij de DA-drogist.

En mocht je zelf ooit in de problemen komen, dan kun je het de hulpdiensten een stuk makkelijker maken door de belangrijkste contacten in je mobiel te zetten onder de naam ICE (In Case of Emergency). Hier kun je lezen hoe je dit het beste kunt doen. Op die manier hoeven hulpverleners niet je hele mobiel door te zoeken naar het nummer van je partner, ouders of wie dan ook als je al eens buiten westen raakt. Het mooie van dit systeem is dat het een internationaal initiatief is. Vertel het dus vooral door!

1 opmerking:

  1. Echt handig! Ik heb veel nummers in het geheugen van de telefoon, maar ik kan me voorstellen dat je bij zulke heftige gevallen gewoon alles om je heen vergeet!

    Is het weer goed met je zoon en je man?

    Bij ons viel er ook een keer een meisje van de trap; je hart staat inderdaad bijna meteen stil.
    Wat een schrik!

    BeantwoordenVerwijderen